Konferencija o pristupačnosti i korištenju digitalnih tehnologija osoba s intelektualnim teškoćama održana u Sloveniji
U Savinjskoj regiji u Sloveniji održana je 27. i 28. veljače 2023. Konferencija o pristupačnosti i korištenju digitalnih tehnologija osoba s intelektualnim teškoćama na kojoj su sudjelovali predstavnici Centra za inkluziju i podršku u zajednici, Hrvatskog saveza udruga osoba s intelektualnim teškoćama te slovenskog IPAK instituta za simbolnu analizu i razvoj informacijskih tehnologija iz Velenja, partnerskih organizacija projekta IDEAL – Improvement of Digital Skills of People with Intellectual Disabilities, u okviru kojeg je i ova Konferencija organizirana. Na Konferenciji je iz Hrvatske sudjelovalo 18 učesnika, od čega 9 iz Istre.
Prvi dan Konferencije održan je u Nazarju, a bio je podijeljen u dva radna dijela. Prvo je održan okrugli stol na koje su učesnici pregledali izrađene edukacijske materijale i web platformu projekta na stranici edu.centar-podrske.eu/hr te detaljno raspravili njihovu primjenjivost u radu s osobama s intelektualnim teškoćama, odnosno njihovim korisnicima. Pritom je istaknuta potreba individualiziranog pristupa u podučavanju osoba s intelektualnim teškoćama za korištenje suvremenih digitalnih tehnologija, kao i činjenica da, iako su nužni, primjenjivih programa za ovu korisničku skupinu trenutno ne postoji. Naime, svi formalni i neformalni oblici edukacije na ovom području ne uvažavaju specifičnosti u pristupu i metodologiji podučavanja s osoba s intelektualnim teškoćama te su, stoga, za pripadnike ove populacije neprikladni i u njih ne uključuju. Dakle, ukoliko želimo da osobe s intelektualnim teškoćama savladaju digitalne vještine, moramo ih dobro poznavati i razumjeti njihove teškoće s kojima se susreću u procesu učenja. Moramo biti empatični i poštivati princip da smo svi različiti i skladu sa time pripremiti individualni program za svakog polaznika. Najbolje je, stoga, da proces podučavanja bude „jedan na jedan” u kojem učitelj dobro upoznaje polaznika i njegov će doprinos uspješnosti učenja tada biti veći.
Polaznici su potom posjetili Muzej gozdarstva in lesarstva gdje su se mogli upoznati sa znanjem o drvu kojeg mještani čuvaju i dan danas. Muzej šumarstva i drvarstva prikazuje život, zaboravljene običaje i rad nekadašnjih šumara i drvodjelaca. Posjeta ovom muzeju pripremila je polaznike Konferencije raspravu koja je potom slijedila, a odnosila se na aktualnost sadržaja i oblika podučavanja na temu korištenja digitalnih tehnologija, kako pripadnika opće populacije, tako i pripadnika skupine osoba u nepovoljnom položaju. Stoga, element koji moramo uzeti u obzir u procesu podučavanja digitalnih vještina je da to budu vještine koje će polaznik moći upotrebljavati svaki dan. Podučavanje vještinama koje polazniku ne trebaju ili su vještine koje bi mogle biti „muzejski primjerak” ne djeluju ka unapređenju kvalitete života i socijalne uključenosti osoba s intelektualnim teškoćama, već dodatno mogu ili otežati socijalnu interakciju ili stvoriti frustraciju kod istih. Večernji dio programa uključivao je raspravu među sudionicima Konferencije na temu završenog pilotskog obrazovanja Korištenje digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu osoba s intelektualnim teškoćama te podjelu diploma polaznicima pilotskog obrazovanja.
Drugi dan Konferencije održan je u SAŠA inkubatoru u Velenju gdje su predavači Prof.dr.sc Stanko Blatnik, direktorica IPAK instituta dr.sc. Sanja Selimović, predsjednik Centra za inkluziju Marko Perkov te Vanda Canjuga, psiholog Hrvatskog saveza udruga osoba s intelektualnim teškoćama održali panel rasprave na temu Kako će umjetna inteligencija definirati daljnje podučavanje osoba s intelektualnim teškoćama digitalnim vještinama? U raspravi se zaključilo da bi isto moglo imati pozitivnih učinaka budući da se ti alati mogu prilagoditi potrebama svake osobe i omogućiti učenje u skladu s razumijevanjem i brzinom učenja pojedine osobe. Umjetna inteligencija mogla bi, stoga, omogućiti poboljšanje njihovih digitalnih vještina, a time i uspješnije uključivanje u društvo, pronalazak posala i smanjenju ovisnosti od drugih osoba. Umjetna inteligencija može omogućiti i personalizirano učenje na temelju prikupljenih podataka o tome što pojedina osoba dobro razumije i gdje ima poteškoća, Također, može pomoći u evaluaciji napretka svake osobe i pružiti prilagođene povratne informacije, pomažući im da poboljšaju svoje digitalne vještine. Polaznici su istakli da bi bilo dobro kroz naredno razdoblje testirati već dostupne alate UI te prilagoditi programe obrazovanje i utvrditi mogućnost njene primjene u budućnosti.
Tijekom boravka u Velenju polaznici su posjetili i srodnu organizaciju Varstveno delovni center SAŠA koji pruža usluge osobama s intelektualnim teškoćama.