Koliko je važno educirati osobe s intelektualnim teškoćama i zaposlenike u udrugama?
Koliko je važno educirati osobe s intelektualnim teškoćama i zaposlenike u udrugama?
Upit smo poslali na nekoliko udruga u Hrvatskoj te dobili zanimljive odgovore
U brojnim gradovima u cijeloj zemlji, udruge koje rade s osobama s intelektualnim teškoćama aktivno se uključuju u projekte koji promiču inkluzivnost, osnaživanje i kvalitetniji život svojih korisnika. Ključni segment tih projekata je edukacija, koja obuhvaća ne samo korisnike već i njihove obitelji te stručnjake i volontere koji rade s osobama s intelektualnim teškoćama. Kroz sudjelovanje u edukativnim programima i projektima, ove udruge pružaju prijeko potrebnu podršku u razvijanju socijalnih, radnih i komunikacijskih vještina, čime se osobama s intelektualnim teškoćama omogućuje veća samostalnost i uključivanje u društvo.
Projekti se često financiraju iz europskih fondova, lokalnih i nacionalnih donacija te partnerskih organizacija, što omogućuje udrugama provođenje različitih oblika edukacije – od osnovnih životnih vještina do specijaliziranih radionica. Takva ulaganja ne samo da povećavaju kvalitetu rada udruga, već potiču društvenu svijest o potrebama i potencijalima osoba s intelektualnim teškoćama, stvarajući inkluzivniju i podržavajuću zajednicu.
Što donosi edukacija?
Edukacija igra ključnu ulogu u poboljšanju kvalitete života osoba s intelektualnim teškoćama, omogućujući im veću samostalnost, uključivanje u društvo i pristup tržištu rada. Pristup prilagođenim obrazovnim programima omogućava razvijanje vještina poput komunikacije, prepoznavanja emocija te osnovnih socijalnih i radnih kompetencija. Kroz edukaciju, osobe s intelektualnim teškoćama ne samo da jačaju svoje kompetencije nego i na radionicama samo zastupanja grade samopouzdanje, što je ključno za njihovu samostalnost i osobno ispunjenje, a vođeno načelom „ne o nama bez nas“.
Istovremeno, edukacija zaposlenika u udrugama koje se bave osobama s intelektualnim teškoćama ima neprocjenjivu važnost. Stalnim usavršavanjem i prilagođavanjem suvremenim pristupima i metodama rada, zaposlenici postaju osposobljeniji za pružanje specifične podrške korisnicima. Edukacije im omogućavaju razumijevanje raznolikih potreba, što doprinosi boljoj kvaliteti usluge i prilagođenim pristupima za svakog korisnika. Osim toga, stručno usavršavanje zaposlenicima pruža alate za rješavanje izazova, smanjenje stresa i poticanje inkluzivnog i podržavajućeg radnog okruženja, te znatno jača kapacitete organizacije.
Razumijevanje i primjena inkluzivnih i prilagođenih pristupa dovodi do jačanja povjerenja korisnika u sustav podrške, kao i do povećanja društvene osjetljivosti prema osobama s intelektualnim teškoćama. Stoga su ulaganja u edukaciju ključna za dugoročni napredak, stvaranje inkluzivnijeg društva i smanjenje stigmatizacije. U posljednje vrijeme edukacija je nužna u gotovo svakom projektu koji se piše, što su udruge objeručke prihvatile.
Kada je riječ o edukacijama za osobe s intelektualnim teškoćama i zaposlenike u udrugama, ključno je uključiti brojne čimbenike kako bi edukacije bile kvalitetne, učinkovite i održive
Individualizirani pristup i prilagođeni programi
Svi se slažu da edukacija treba biti prilagođena individualnim potrebama, interesima i sposobnostima osoba s intelektualnim teškoćama. Korisno je što se sve više projekata kreira kroz programe koji se temelje na njihovim specifičnim sposobnostima i razvijati praktične vještine koje će im koristiti u svakodnevnom životu, poput komunikacije, samozastupanja, samostalnog donošenja odluka, brige o sebi i radnih vještina. Kod većine osoba iznimno je dobro prihvaćena edukacija koja se odnosi digitalne tehnologije.
Osposobljavanje i kontinuirana edukacija zaposlenika
Zaposlenici u udrugama trebaju kontinuirano nadograđivati svoje vještine kroz obuke u metodama podrške, upravljanju stresom, razumijevanju emocionalnih potreba i pružanju inkluzivne podrške. Programi stručnog usavršavanja uglavnom obuhvaćaju teme poput upravljanja izazovnim ponašanjem, pristupa različitim vrstama teškoća i pružanja psihosocijalne podrške ali i upravljanje društvenim mrežama i odnosa s javnošću. Upravo to je iznimno važno kada je riječ o projektima za koje je važna vidljivost.
Primjena suvremenih metoda i tehnologija
Edukacije uključuju suvremene metode poput multimedijalnih alata, prilagođenih aplikacija, asistivnih tehnologija, digitalnog marketinga, osnova informatike i slično. Te tehnologije omogućavaju prilagodbu obrazovnih materijala i komunikaciju, čime se u nekim segmentima povećava samostalnost korisnika, a kod zaposlenika širi znanje.
Psihološka i emocionalna podrška
Psihosocijalna podrška, koja obuhvaća rad na emocionalnom osnaživanju i motivaciji, ključna je za osobe s intelektualnim teškoćama, ali i za njihove edukatore. Potrebno je uključiti aktivnosti koje potiču razvoj socijalnih vještina i samopouzdanja te uvažavanje individualnih potreba.
Podrška obitelji i šire zajednice
Uključivanje obitelji, kao i podizanje svijesti zajednice o važnosti inkluzije, doprinosi većoj integraciji osoba s intelektualnim teškoćama. Edukacije za članove obitelji i društvene zajednice pomažu u stvaranju podržavajućeg okruženja koje podržava i potiče osobni rast korisnika. Nerijetko edukacije za roditelje pomoć su koja kroz zanimljive teme pomaže u raznim segmentima života.
Evaluacija i prilagodba edukacijskih programa
Pravilna evaluacija učinkovitosti programa ključna je kako bi se utvrdilo što djeluje, a što treba unaprijediti. Redovite procjene pomažu u prilagodbi programa, čineći edukacije relevantnijima i prilagođenijima trenutnim potrebama korisnika i zaposlenika. U ovom trenutku u odnosu na prije, puno je više tema na koje se mogu prijaviti ali i stručnjaka iz pojedinih područja.
Financijska potpora i organizacijski resursi
Kako bi edukacije bile održive i pristupačne, potrebna je financijska potpora i osiguranje odgovarajućih resursa. Udruge trebaju poticati partnerstva s lokalnim vlastima, nevladinim organizacijama i donatorima kako bi se osigurala stabilnost programa, a ne čekati raspisivanje natječaja. To je izazov za budućnost za sve organizacije civilnog društva.
Uključivanjem u veći broj edukativnih programa kroz razne teme osigurava da se edukacijom ne samo osnažuje pojedinca već doprinosi i stvaranju inkluzivnog društva koje uvažava i podržava raznolikost i jednake mogućnosti za sve. Tu je nužno da odgovorne osobe zaposlene u udrugama pratite ponuđeno i javljaju se natječaje.
Digitalne tehnologije
Edukacija u području digitalnog marketinga i primjene novih tehnologija postaje sve važnija jer današnje poslovno okruženje brzo evoluira pod utjecajem digitalizacije i tehnoloških inovacija.
Digitalni marketing omogućuje udrugama i pojedincima da dosegnu širu publiku s precizno ciljanom porukom, čak i s ograničenim proračunom ili bez. Poznavanjem novih alata i kanala – poput društvenih mreža ili rada na web stranicama uz vidljivost omogućuje veću konkurentnost u odnosu na tradicionalne metode marketinga. Svaka objava koja prikazuje aktivnosti s korisnicima vidljiva je, no nije to važno samo zbog projekata. To je zapravo nužno, zbog šire javnosti s kojima se korisnici povezuju, na neki način „dokazuju“ da mogu i da rade. A kod šire javnosti izaziva se empatija.
Osnaživanje udruga
Povezivanje javnosti kroz društvene mreže za udruge i osobe koje rade s ranjivim skupinama omogućuje osnaživanje korisnika kroz prilagođene digitalne sadržaje. Uz to, osobama s intelektualnim teškoćama, na primjer, prilagođeni digitalni materijali mogu olakšati sudjelovanje u društvenom životu i tržištu rada, samo ih treba educirati da samostalno koriste digitalne alate.
Održivost i etika u digitalnom marketingu neophodna za sve
S razvojem tehnologije raste i svijest o etičkim i održivom pristupu. Edukacija u ovom području potiče razumijevanje odgovornog korištenja podataka, zaštite privatnosti korisnika i održivog pristupa digitalnim kampanjama, što pozitivno utječe na imidž udruge, a uz to jača i povjerenje korisnika, roditelja.
Važnost odnosa s javnošću za udruge osoba s intelektualnim teškoćama
Udruge koje se bave osobama s intelektualnim teškoćama suočavaju se s brojnim izazovima, među kojima su najvažniji podizanje svijesti javnosti, prikupljanje financijskih sredstava i stvaranje mreže podrške za svoje članove. U ovom kontekstu, kvalitetni odnosi s javnošću (PR) postaju ključan alat za ostvarenje ciljeva udruga i dopiranje do šire zajednice. Edukacija kako aktivno vođenje odnosa s javnošću omogućuje udrugama da bolje predstave svoje aktivnosti, istaknu važnost svojih programa te ojačaju vidljivost u javnosti, što je posebno važno za skupine koje se često susreću s predrasudama i društvenom isključenošću. Upravo je to segment u kojemu se vodeće osobe iz udruga trebaju educirati jer to područje iznimno je osjetljivo.
Kroz PR aktivnosti, udruge mogu komunicirati s medijima, informirati zajednicu o svojim projektima, uspjesima i potrebama te pridobiti potporu za različite projekte. Transparentno i redovito informiranje javnosti doprinosi izgradnji povjerenja među donatorima, institucijama i širom zajednicom, čime se povećava šansa za financijsku i organizacijsku podršku. Osim toga, odnosi s javnošću pomažu u promoviranju pozitivne slike osoba s intelektualnim teškoćama, čime se doprinosi smanjenju stigme i predrasuda te jačanju svijesti o njihovim sposobnostima i potencijalu za aktivan život u zajednici.
Iako imaju iskustva, često je udrugama izazov organiziranje događanja koji omogućavaju svima da šire svoje poruke i dosegnu nove partnere i suradnike. Edukacija o tome jača njihovu poziciju u zajednici, otvara prilike za suradnju i dodatno osnažuje njihove korisnike.
U konačnici, edukacija o odnosima s javnošću udrugama omogućuju da pokažu koliko je njihova misija važna za društvo u cjelini te kako zajednički možemo raditi na stvaranju inkluzivnijeg i pravednijeg okruženja za sve. Dobar PR nije samo alat za promociju – on je sredstvo za istinsko povezivanje sa zajednicom, širenje poruka solidarnosti i podrške te stvaranje uvjeta u kojima osobe s intelektualnim teškoćama mogu živjeti dostojanstveno, sigurno i ravnopravno. To se uči i u tom dijelu još nam dosta nedostaje – napomenuli su.
Iz brojnih udruga od voditelja, tajnika, radnih terapeuta i ostalih stručnih službi dobili smo isti odgovor da se u posljednjih 5 godina značajno povećao broj edukativnih programa u raznim područjima ali se isto tako povećao broj zainteresiranih za edukcije. Zapravo, to je veliki pomak koji će vjerujemo rezultirati širim znanjem i primjenom na dobrobit svih učesnika u radu s osobama s intelektualnim teškoćama u svim udrugama, organizacijama i društvu općenito.
Najveći izazov je zapravo, kako ističu, vrijeme. Naime, uz svakodnevne aktivnosti i uobičajene radne zadatke treba pomno isplanirati svaku edukaciju. Bilo da je riječ o on-line formi koja je najzastupljenija do stručnih edukacija koje su na stranim jezicima u nekim drugim gradovima, ponekad stvara otežavajuću okolnost za prijavu. No, javljaju se i prijavljuju, angažiraju stručnjake i prihvaćaju nova znanja jer to je neophodno za razvoj i nastavak u budućnosti u radu s osobama s intelektualnim teškoćama u udrugama, pogotovo ako žele pridržavati se standarda koje nameće struka, nova znanstvena otkrića i odrednice europske unije.
Ovaj tekst je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
GALERIJA FOTOGRAFIJA
edukacijaedukacije osoba s intelektulanim teškoćamaedukacije u udrugamaedukacije zaposlenikaemocionalna podrškaindividualizirani pristupinkluzijaintelektualne teškoćekomunikacijske vještinekvalitetniji životosnaživanje udrugaosobe s intelektualnim teškoćamaosposobljavanjeosposobljavanje zaposlenikaprilagođeni programipsihološka podrškastručno osposobljavanjeudruge